Het ultieme geheugenspel
Geplaatst opOm te beginnen...
Om de bedrading van dit project te controleren heb ik een kleine testcode geschreven. Als je een knop indrukt zou het bijhorende lichtje gaan branden
testcode
Het programma
Om te beginnen moeten we alle pinnen definiëren, dit zorgt ervoor dat we de pinnen met een naam kunnen benoemen, en we niet steeds een pin-nummer moeten gebruiken. Vervolgens moeten we instellen welke pinnen input en output zijn. Omdat we hebben gekozen voor een 'gegrounde' of 'pullup' drukknop schrijven we dit er ook bij. Ten slotte schrijven we er ook nog onze variabele bij die we nodig hebben voor de knoppen.
random nummer
Om willekeurige LEDs te pakken maken we gebruik van een random number-generator. De arduino heeft een random nummer generator ingebouwd, dus met een beetje code kunnen we 3 LED's willekeurig laten branden. Om dit te doen moeten bij onze 'definiëren plek' (van boven) een nieuwe variabele toevoegen. Deze noemen we 'randNumber'. Vervolgens zetten we bij onze 'setup plek' de code randomSeed(analogRead(0));. Om vervolgens een random number te krijgen moeten we de code randNumber = random(4); gebruiken. De randNumber is onze variable, en de 4 staat voor een willekeurig getal tussen 0 en 4.
Zo ziet onze code er nu uit: