DCC++ basisstation bouwen
Geplaatst opInstallatie base station software
Download de base station software uit de GitHub repository (Ga naar "Clone or download" en klik op "Download ZIP"). Dit ZIP-bestand bevat een map genaamd BaseStation-master met daarin DCCpp_Uno. Deze map moet je plaatsen in de libraries folder van je Arduino IDE installatie. Meestal staat deze in C:\Users\
Open nu de Arduino IDE (als je deze al open had staan, moet je hem even herstarten) en ga naar File -> Examples -> DCCpp_Uno. Als je deze aanklikt opent er een nieuw venster met meerdere bestanden. Open nu het bestand Config.h. Daar moet je de correcte instellingen voor jouw hardware invullen. Hier zijn er twee belangrijke opties:
- MOTOR_SHIELD_TYPE: Geeft aan welk motor shield je gebruikt. Vul "0" in als je het Arduino Motor Shield gebruikt, of "1" als je het Pololu motor shield gebruikt.
- COMM_TYPE: Geeft aan welke manier van communicatie je gebruikt. Met de Arduino Uno kun je alleen "0" gebruiken, oftewel Serial communicatie. Als je echter een Arduino Mega gebruikt en daarop een Arduino Ethernet/SD Card Shield hebt gezet, kun je ook "1" selecteren om deze te gebruiken voor communicatie.
Zodra je deze opties correct hebt ingevuld kun je de software uploaden. Let hierbij natuurlijk even erop dat je het juiste board type en COM port hebt geselecteerd onder "Tools".
Controller software
De makkelijkste manier om het base station te besturen is via de DCC++ controller. Om deze te gebruiken, moet je Processing hebben geïnstalleerd. Aangezien het installeren van Processing niet erg ingewikkeld is ga ik daar niet verder op in. Om de controller te gebruiken moet je het eerst natuurlijk downloaden. Dit kan weer op de repository pagina onder Clone or Download -> Download ZIP. Dit ZIP bestand bevat een map genaamd Controller-master met daarin DCCpp_Controller. In die map kun je het bestand DCCpp_Controller.pde openen met Processing.
Zodra je dit hebt geopend worden als het goed is de rest van de bestanden automatisch in hetzelfde venster geopend. Navigeer naar controllerConfig.pde en ga naar regel 298. Hier zie je hoe de "cabs" worden gedefinieerd. Er zijn standaard 7 cabs ingesteld, met nummers 2004, 622, 8601, 54, 1202 en 1506. De nummers die jouw locomtieven/decoders hebben zijn waarschijnlijk anders. Je kunt daarom het nummer veranderen voorlaatste parameter. Als je cab 2004 bijvoorbeeld wilt veranderen in cab 30, doe je het volgende:
Je ziet hierbij dat je de naam van het variabele, "cab2004", niet hoeft te veranderen. Alleen het voorlaatste parameter.
Hierna zie je ook een paar regels waarin de functies van een locomotief worden gedefinieerd.
In mijn geval is de "Taillight" eigenlijk een knipperlamp op de bovenkant, dus vervang ik het door "Warning light". Je moet dit natuurlijk even zelf uitproberen.
Vanaf regel 375 wordt de layout gedefinieerd. Omdat de manier waarop je dit moet veranderen erg verschilt per persoon, ga ik hier niet verder op in. Met een beetje programmeerervaring zou dit moeten lukken: je kunt ook bekijken hoe de Track objecten werken in het dTracks bestand.
Als je het programma hebt geopend (door op de "play" knop links bovenin te klikken) kun je met je base station verbinden door op S te drukken, daarna op Scan en dan de juiste poort te selecteren met de pijltjes. Je kunt alle shortcuts vinden door op H te drukken. Om te kunnen beginnen met rijden moet je eerst de stroom aanzetten door op de power knop te drukken. Vervolgens kun je de knop van een locomotief aanklikken en de snelheid bepalen.
Lukt het niet? Kijk dan even op de pagina "Problemen oplossen"